Kaperbreve


Kaperbrev 3

Ohøj


Du ønskes velkommen ombord på S/Y Kaperen hvor du er gast i følgende forventede tidsrum:

Én uge i maj eller juni 2023 og 
fra den 12. november 2023 til den 15. december 2023 med afgang fra Las Palmas den 19. november 2023 og forventet ankomst til Saint Lucia i 
Caribien 3-4 uger senere


Vores rejse var aldrig blevet til noget uden din dedikerede indsats i planlægningsperioden - tusind tak for det.
Før du påmønstre, skal du som minimum have tilegnet dig viden og færdigheder på følgende områder:

  • Duelighedsbevis fra København Sejlerskole (eller tilsvarende skole) med en uges intensiv undervisning incl. praktisk sejlads. 
  • For at få duelighedsbevis skal der tillige vises kursusbevis fra Falck hvor du har modtaget undervisning i brand på båd, kursusbevis for gennemført førstehjælps kursus og VHF bevis med kendskab til bådens kommunikations udstyr 
  • Have sejlet min. 250 SM indenfor de seneste fem år (alle)
  • Være istand til at overtage kommandoen på Kaperen og ansvaret for besætningen hvis skipper bliver syg eller andet opstår.  
  • Have gennemgået Kaperens tjekliste for sikkerhedsudstyr ombord og trænet i MOB øvelser ved praktisk sejlads (alle)
  • Have kendskab til Kaperens sikkerhedsudstyr herunder især anbringelse af brandslukkere og anvendelse af redningsflåde (alle)
  • Have kendskab til Kaperens kommunikations udstyr herunder især VHF radio, IridiumGo satellit udstyr, radaranlæg, EPIRB og solcelle software samt kende alle funktioner på panel ved kortbord (alle)
  • Kunne planlægge sejlads gennem PredictWind software udstyr herunder især tidsplanlægning, ruteplanlægning og analyse af vejrudsigter 
  • Daglig opdatering af Logbog med angivelse af position og beholdning af vand, diesel/benzin og strøm samt være i stand til at beregne varighed af resterende beholdninger 
  • Træning i anvendelse af tjekliste ved sejlads i hårdtvejr samt dybdegående kendskab til eget ansvarsområde (alle)
  • Kendskab til og accept af valgt “vagtplan” (alle)
  • Aktiv deltagelse i “Safety Inspection” fra ARC2023 i uge 46.2023 (alle)
  • Kendskab til Kaperens apotek (alle)
  • Kendskab til Tjeklister på Kaperen (alle)
Som gast har du især ansvaret for Kaperens:
  • Vagtplaner, beholdninger af vand, diesel/benzin og energi/strøm (Kasper)
  • Sikkerhedsudstyr herunder nødraketter, EPIRB, Mayday opkald på VHF og IridiumGo, Grab-bag, redningsflåde, sikkerhedsliner og krav stillet af ARC2023 (Aage)
  • Proviant og madlavning herunder indkøbsliste, madplan, stuvningsoversigt, pantryopgaver (Paul)

Det
forventes at du har gennemgået/læst:


  • Gastebog fra FTLF langturssejlerne
  • Hjemmesiden http://karsten-p.blogspot.com herunder især "økonomi som langtursgast" og “regler og opgaver"
  • Hjemmesiden https://www.worldcruising.com/arc/event.aspx med fokus på at opdatere egne data, se videoer "WCC Online Seminars - Safety Equipment Explained", "Boat Preparations - Useful Videos", have kendskab til indholdet under Members Home” og videoer under “Training"
  • Rally Information Pack 2023 fra World Crusing Club
  • ARC Rally Handbook sektion 1-6 fra World Crusing Club

ARC2023 - World Crusing Club stiller følgende krav for deltagelse, som du skal have kendskab til primært gennem at se videoer på ARC2023 hjemmesiden, dialoger/teammøder med Skipper og træning på dit ugeophold på Kaperen i maj/juni 2023. Se også vedlagte skrivelse fra ARC2023.

● Hjælp til andre både

● Personligt sikkerhedsudstyr, teori og praksis

● Pleje og vedligeholdelse af sikkerhedsudstyr

● Brandforanstaltninger og brandslukning, teori og praktisk

● Identifikation og genopretning af besætning over bord (MOB)

● Hypotermi, forkølelseschok og drukning

● Besætningens sundhed

● Marinevejr

● Heavy Weather - besætningsrutiner, bådhåndtering, drogues

● Stormsejl

● Skadekontrol

● Eftersøgnings- og redningsorganisation (hvem og data til kontakt)

● Pyroteknik og signaludstyr, teori og praktisk

● Nødkommunikation, teori og praktisk (Mayday opkald)

● Redningsflåder og Abandon Ship, - procedure 



Ved ikke at gennemføre ovennævnte kan du potentiel bringe dig selv og andre i en livstruende situation.

Du vil blive udfordret på dine sejleregenskaber og får rig lejlighed til at sejle Kaperen både i bittevind og med vinden agten for tværs, i sol, om natten og i blæsevejr.

Sikkerheden er i top og sikkerhedsudstyret bliver tjekket på daglig basis.

Vi deles om at løse opgaverne. Du kan se hvordan du indgår i vagtplanen.

Atlantsejladsen er planlagt efter vores Super-Kalender, som helt sikkert kommer til at blive ændret under vejs, men du skal huske at reservere aktuelle datoer.

Du skal selv købe egen redningsvest der opfylder kravene fra ARC2023.

Husk at tjekke dine forsikringer. Her tænker jeg især på, om du har en ansvars- og rejseforsikring, der dækker sejlads over Atlanten og ophold i Caribien.

Forsikringsmæssigt skal det nævnes, at “Kaperen" er forsikret i Forsikringsselskabet PANTAENIUS A/S
Østerbro 11 | Postboks 110 | 7800 Skive | Danmark
Tlf. +45 9751 3388 |Tlf. Direkte +45 96703384 | Fax +45 9751 3389 | E-mail: mmoeller@pantaenius.com | www.pantaenius.dk

Besætningsmedlemmer er i et vidst omfang medforsikret jf. folder, du kan finde på Drop-Box. 
Hvis du er i tvivl, er du velkommen til at kontakte dem. Der er vedlagt en kopi af policen.
Måske din egen forsikring kan blive billigere?

Du skal huske at medbringe både dit gule og blå sygesikringsbevis.
Husk også dit pas, duelighedsbevis (VHF bevis) og evt. kørekort, hvis du skulle få brug for at leje en bil.

Der vil blive adgang til at kunne tracke “Kaperen” gennem ARC2023 så familiemedlemmer og andre kan følge din sejlads.

Medbring ikke en kuffert men en “blød” taske med dine personlige ting og husk at pladsen ombord er trang ;o)

Alle “Kaperens" officielle dokumenter incl. Super-Kalenderen. kan du finde på din adgang til Drop-Boks. Her er det især vigtigt at du finder den ulønnede ansættelseskontrakt, som jf Søloven skal udskrives og underskrives af dig og Skipper. 

Køjepenge svarende til 250 kr. pr. dag overføres forud hver måned til “Kaperens" konto i Nordea 2381.13899936. 

Du står selv for planlægning og betaling af din flyrejse til Grand Canaria og hjem fra Caribien.

Velkommen ombord.


Skipper
Venlig hilsen

Karsten Pedersen
Revlingestien 7
8420 Knebel
Djursland

Mobil 40198819

Kaperbrev af 1807 blev i Danmark udstedt i forbindelse med Kanonbådskrigen 1807-1812Reglementet bekendtgjorde, at et kaperfartøj skulle være i besiddelse af et kaperbrev udstedt af staten mod betaling. Kaperbrev skulle erhverves for at lovliggøre opbringning af priser tilhørende eller chartret af fjendtlige nationer. Kaperbrevet indeholdt regler for udstyr af kaperfartøjet samt for behørig opførsel overfor det kaprede og beslaglagte fartøj, eksempelvis: Kaperføreren skulle have dansk borgerret. Have patent som styrmand eller skipper. Være behørigt udstyret med håndvåben og skyts. Ved begrundet mistanke til ægtheden af skibets papirer, stod det kaperføreren frit for at borde anholdte skib for nærmere undersøgelse. Valgte kaperføreren at opbringe det pågældende skib, skulle det føres til nærmeste købstad i det danske rige.Blev opbragte skib godkendt som prise, blev skib og ladning solgt på offentlig auktion


Kaperbrev 2

Her har du sidste nyt fra Kaperen. 

Kaperbrev 2 har til formål at opdatere kommende/potentielle gaster om Kaperens kommende sejladser i 2021.

Du kan læse mere om selve sejladsen her:



COVID-19 har stadig et negativt greb om årets togter i Grækenland.

Senest er den første sejlads udsat fra primo maj til ultimo maj.

Helt konkret har Skipper og gasten Andreas bestilt flybilletter fra Dusseldorf til Preveza den 22. maj 2021.

I skrivende stund er der ikke garanti for at Kaperen kan/må komme i vandet. Port Police forventes dog af give tilladelse til sejladser omkring ultimo maj 2021. Korinter Kanalen er tilsyneladende lukket det næste år.

Hvis Korinter Kanalen er lukket til efterårets sejladser, som forventes at starte medio august 2021, bliver begyndelsen på sejladsen ændret. Her bliver det nødvendigt at sejle Syd om Peloponnes.
Det bliver en fantastisk smuk og historisk rejse, men det forlænger den planlagte rute med ca. 260 SM og kan forkorte planerne “i den anden ende”.


Nedenunder kan du i delvis anonymiseret form se de gaste-aftaler der stadig er aftalt eller under overvejelse.

Skærmbillede 2021-04-22 kl. 08.26.48.png


Jeg vil stadig sørge for at holde Jer orienteret om Corona situationen mellem Danmark og Grækenland og kontakte Jer hvis det bliver nødvendigt.

Når du modtager denne up-date, vil jeg blive glad hvis du kunne finde en kort stund til at opdatere mig på dine planer.

Jeg glæder mig rigtig meget til, at vi ses på Kaperen.



Ohøj fra

Karsten 
Revlingestien 7
8420 Knebel
Djursland


Mobil 40198819

Kaperbrev af 1807 blev i Danmark udstedt i forbindelse med Kanonbådskrigen 1807-1812Reglementet bekendtgjorde, at et kaperfartøj skulle være i besiddelse af et kaperbrev udstedt af staten mod betaling. Kaperbrev skulle erhverves for at lovliggøre opbringning af priser tilhørende eller chartret af fjendtlige nationer. Kaperbrevet indeholdt regler for udstyr af kaperfartøjet samt for behørig opførsel overfor det kaprede og beslaglagte fartøj, eksempelvis: Kaperføreren skulle have dansk borgerret. Have patent som styrmand eller skipper. Være behørigt udstyret med håndvåben og skyts. Ved begrundet mistanke til ægtheden af skibets papirer, stod det kaperføreren frit for at borde anholdte skib for nærmere undersøgelse. Valgte kaperføreren at opbringe det pågældende skib, skulle det føres til nærmeste købstad i det danske rige.Blev opbragte skib godkendt som prise, blev skib og ladning solgt på offentlig auktion


Kaperbrev 1 - udgivet 21. januar 2021

Lige nu læser du første Kaperbrev, der har til formål at holde kommende/potentielle gaster orienteret om Kaperens kommende sejlads i 2021.

Du kan læse mere om selve sejladsen her:



COVID-19 har gjort det vanskeligt at planlægge sejladsen.  

Jeg tror ikke, at vi kommer ud at sejle, før vi alle har et Corona-pas og det er usikkert om det kan komme på plads inden begyndelsen af Maj 2021.
Det kan derfor blive nødvendigt at justere planerne, men vi holder fast i kendte aftaler indtil vi er på “mere sikker grund”.

Nedenunder kan du i anonymiseret form se de gaste-aftaler der enten er aftalt eller under overvejelse.





Jeg vil sørge for at holde Jer orienteret om Corona situationen mellem Danmark og Grækenland og kontakte Jer hvis det bliver nødvendigt.

Imens kan du drømme om varmt vejr og det azurblåt hav ved at se/gense Troels Kløvedals TV udsendelse “Nordkaperen i Grækenland”. Du kan finde den på TV2 Play.
Årets togt er planlagt efter at vi sejler i Kløvedals kølvandsstribe bare i omvendt rækkefølge.

Vi kommer selvfølgelig ud at sejle - spørgsmålet er bare hvornår det præcist bliver.





      
      

    
Der er altid mange ting der skal planlægges inden afrejsen fra Preveza, Grækenland, her kan du se hvordan årets huskeliste ser ud indtil videre: (blot til behagelig information)

Must have:

Sejldrevsbånd, impel, oliefilter, brændstoffilter, velcrobånd, cellulosefortynder, citronsyre, saltsyre, eddikesyre, plastposer til toilet, upgradering af sikkerhedsudstyr, gummikrads til propel, update af apoteket, bundmaling (copper coat), gasflaske, mundstykke til dykkerudstyr, olie til motor, sort elastiksnor, shampoo og poleringsmiddel, sort tape……….


Nice to have:

EU fuglebog, vandkøleskab, lægebog for søfarende, fiskehjul, snuffer/sok til genakker …………



Jeg glæder mig rigtig meget til, at vi ses på Kaperen.



Ohøj fra

Karsten 
Revlingestien 7
8420 Knebel
Djursland


Mobil 40198819

Kaperbrev af 1807 blev i Danmark udstedt i forbindelse med Kanonbådskrigen 1807-1812Reglementet bekendtgjorde, at et kaperfartøj skulle være i besiddelse af et kaperbrev udstedt af staten mod betaling. Kaperbrev skulle erhverves for at lovliggøre opbringning af priser tilhørende eller chartret af fjendtlige nationer. Kaperbrevet indeholdt regler for udstyr af kaperfartøjet samt for behørig opførsel overfor det kaprede og beslaglagte fartøj, eksempelvis: Kaperføreren skulle have dansk borgerret. Have patent som styrmand eller skipper. Være behørigt udstyret med håndvåben og skyts. Ved begrundet mistanke til ægtheden af skibets papirer, stod det kaperføreren frit for at borde anholdte skib for nærmere undersøgelse. Valgte kaperføreren at opbringe det pågældende skib, skulle det føres til nærmeste købstad i det danske rige.Blev opbragte skib godkendt som prise, blev skib og ladning solgt på offentlig auktion.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar