Regler og opgaver


Alle skal sætte sig ind i sikkerhed og diverse nød- og redningsprocedurer. Skipper vil gennemgå det mest vigtige ved nye gasters ankomst, eller gasterne fortæller deres viden videre.

Er der noget du er i tvivl om så spørg. Er du stadig i tvivl så spørg igen!! (Det er ikke flovt!!)



Vagtaftaler

Vi vil som regel være to ad gangen på vagt. Afhængig af hvor mange der er om bord, vil vagternes længde være 3 timer. 

Hvis du er på vagt og der sker noget du ikke har styr på, så væk skipper. (Det er en pligt!)

I snævre eller meget trafikerede områder, vil skipper opholde sig i cockpittet hele tiden.

Ved pludselige barometerfald, eller når det trækker op til dårligt vejr skal skipper vækkes.

Når du vækkes til vagten, så afløses der med det samme, ikke når du har lavet kaffe eller har været på toilettet. Det må du klare inden vagten starter.

Ved hver afløsning skal afgående vagt fortælle, hvad man har observeret på vagten omkring vind, vejr og observationer, ændret ved sejlføring og andet på dæk. (liner, surringer, slid på reb ect.)

Skibet sejler af sig selv for autopilot, så vagten skal kun opholde sig bag rattet og holde godt udkig, idet store skibe ikke ændrer kurs og har svært ved at se os i dårligt vejr.

Alt skal meldes og ingen skal nogensinde høre noget for at være for opmærksomme her.

Vagten holder øje med skibets position via computeren, så det sikres, at vi følger den kurslinie, som skipperen har stukket ud.

Redningsvest og livline skal bruges om natten, i dårligt vejr og/eller hvis du er alene på vagt.

Navigationslys tændes ved solnedgang og slukkes ved solopgang. Ligeledes slukkes for strøm til øvrig lys på båden. Vagten har ansvaret.

Mand over bord

Det er forbudt og en dårlig kammerat der falder over bord. Det er os andre der får balladen med familien, kæresten og myndighederne.

Derfor: Altid en hånd på skibet og en hånd til at tage fra. Om nødvendigt, ned på alle fire, hvis du skal på dækket i dårligt vejr. Tænk hele tiden på, at en bølge kan rulle skibet, så du mister balancen.

HVIS en person falder over bord, så er første reaktion, at der kastes en redningskrans overbord til personen. Derefter alarmeres skipper og der trykkes på "Mand Over bord" knappen.

En anden person holder hele tiden øje med den overbordfaldne imens skibet manøvreres tilbage og samler den overbordfaldne op. 

Der har indtil nu aldrig været tilfælde at nogen er faldet overbord. Sker det, så skrig som en vanvittig, så alle hører det.

Søsyge

Søsyge er ingen undskyldning for ikke at passe sin vagt. Man kan evt. bytte vagt med en anden, indtil det går bedre. Det hjælper faktisk at være oppe i den friske luft og kikke ud over vandet. Andre ting som at være udhvilet, ikke sulten og varme hjælper også. Tag evt. en søsygepille en time før vi forlader havnen.

Under sejlads er det forbudt at være beruset. Et enkelt glas vin til maden er dog ikke forbudt.

Til gengæld er en ”Sundowner” at betragte som en naturlig del af sejladsen.

Når vi ligger under land kan vi gå i byen og hygge os.

Dinghien

Dinghien vil være, hvor skipperen befinder sig. Enten ved båden, eller i land. Skipperen KAN komme ud for, at skulle bruge den i en pludselig situation. Derfor, når nogen skal i land, så bliver de sejlet ind og hentet igen. Med mindre skipper er med, eller andet er aftalt. Vi har bærbare VHF radioer til at kalde på hinanden. Om natten hejses dinghien op for at undgå tyveri.

Gassen om bord

Den der bruger gassen har selv ansvaret for at den bliver slukket på hovedhanen HVER GANG den har været i brug. Tænderen til gassen skal blive i pantryet.

Madlavning går på skift. Holdet kan dog hjælpe den enkelte person som står for tur. En hånd til opvasken er også velset.

Vask af tøj

Vask tøj tit når vi har vand nok. Lad ikke snavset tøj ligge. Det lugter hurtigt dårligt i varmen. Vask sengetøj tit, evt. flere gange om ugen, når vi sejler på varmen. Når tøjet er tørt tages det ned. Vær opmærksom på din egen hygiejne. De andre om bord har måske ikke samme afslappede holdning til dine kropslugte.

Solcrem

Bruger du solcrem, så må du ikke ligge på hynder uden et håndklæde imellem. Derudover må lakerede flader IKKE berøres med kropsdele med solcrem på. Det virker som "lakfjerner". Når du har smurt solcreme på, så husk at vaske hænder. Ellers lander solcremen på de lakerede flader.

Ingen må gå ned med vådt badetøj. Når vi sidder i salonen (med tørt tøj) skal der være et håndklæde eller andet beskyttende på hynderne.

El, vand og varme

Der må aldrig brænde lys på steder hvor ingen opholder sig. Husk at slukke efter dig. Man må vænne sig til at læse, når der er tid om dagen og ikke ligge den halve nat med køjelys. Det koster bare ekstra ladetid mod motoren= mere diesel. Ellers brug en pandelampe. Levende lys er bandlyst om bord på grund af brandfaren. 

Der skal altid spares på ferskvandet.

Rengøring og oprydning

Rengøring går ligeledes på skift.

Der må kun bruges saltvand til afskylning af opvask, inden der vaskes med ferskvand og sæbe.

Pantry og toilet skal altid være rengjort og i orden. Der vaskes op efter HVERT måltid, også efter din egen lille mellemmad.

Private ting og tøj må ikke ligge og flyde på fællesområderne. Bøger sættes på plads efter brug.

Pladsen er trang og hvis der ikke holdes orden, opstår der på et eller andet tidspunkt irritation. I sin køje kan man gøre som man lyster.

Der vil tit være reparationer, især under land, hvor værktøjet kommer frem og ligger i vejen, men det er livet om bord.

Vær opmærksomme, positive og søde ved hinanden, ikke sure og negative. 

Alle om bord har pligt til at hjælpe med hele tiden. Der skal konstant gøres rent og ryddes op og det skal ikke kun ske, når skipperen siger det. Vi laver en fast turnusliste, så tingene bliver gjort. 

Se "BAKSTØRN". Men udover den daglige rengøring er der hele tiden ting der skal gøres. Polering, lakering, afvaskning af fribord m.m.

Efter hver sejlads skal saltet vaskes af allevegne, mange gange også nede om læ.

Vi forventer, at gasterne har logik og omtanke, så tingene ikke skal påtales hele tiden. Hav dine ting ved din køje og læg det tilbage, når du har brugt det, så det ikke ligger og flyder allevegne.

Hvis du er utilfreds med et eller andet så spyt ud med det. Ingen surmuleri i krogene.

BAKSTØRN (Rengøring og madlavning) 

Den der har bakstørnen, starter om morgenen mellem 8 og 9 med at lave morgenmad. Hvis der ikke er brød, startes der tidligt med bagning eller gå i land og køb brød. Moden frugt tilberedes. Kaffe laves på termokanden. Evt. varmt vand til te, spejlæg eller kogt æg laves, brød ristes m.m.

Efter morgenmaden, opvask og rengøring af komfur og vask. Viskestykkerne hænges til tørre. Vanddunk og juice fyldes op.

Derefter rengøring. Sofaerne børstes af. Dørken i hele båden fejes også risten i baderum løftes og fejes under. Fej ikke hen over samlingerne i dørken, da snavset lægger sig dernede. Derefter vaskes hele dørken med ferskvand, tilsat lidt sæbe, evt. Murphys Woodsoap. Vask også evt. Solcreme af nede i båden, da det virker som "lakfjerner".

Hvis vi er i land, (220 V) kan støvsugeren benyttes til at rengøre sofaer og suge snavs op i dørksamlingerne. Baderummet rengøres, bord, vask, toilet m.m.

Nedgangstrappe fejes og vinduer i Cockpit lukkes ordentligt. Cockpittet vaskes, evt. Med sæbevand og skylles af med saltvand. Pas på ikke at skylle på motorpanelerne. Tag ristene op i afløbene og rens dem. Pas på ikke at tabe dem i vandet. En gang imellem vaskes det hele i cockpittet af med sæbevand. Ligger vi i marina bruges ferskvand og hele båden skylles med dette. Motorpaneler og vinduer pudses.

Når vi har været på havet vaskes salt af i cockpit, rustfrit stål og aluminium.

Over middag omkring kl. 13 laves frokost og derefter opvask. Fyld op med sodavand og øl efter behov.

Eftermiddag:

Der handles mad i land til aftensmaden. (Eller fang en fisk). Sundowner serveres, øl eller drinks efter behov.

Aftensmad laves til omkring kl. 19, derefter opvask og rengøring af vask, komfur og bord.

Viskestykkerne hænges til tørre. Karkluden gennemvaskes, så den ikke kommer til at lugte.

Skraldespanden tømmes efter behov. Organisk affald fjernes fra pantryet. Efterfyld køleskab med vand, juice og øl.

Vask evt. Service du selv bruger uden for de almindelige spisetider.

Hold generelt øje med køleskab og køleboks. Tør af og hold dem rene. Se efter gammelt mad/grønsager/frugt, muggent brød m.m.

En gang imellem vaskes viskestykkerne efter behov.

Landgang

Når skibet ankommer til en ny havn eller land/ankerplads gøres klart skib og ryddes op. Saltvand vaskes af, både på dæk og nede i båden.

Solsejl eller kaleche sættes op, tovværk klares op, dinghien sættes i vandet. 

Skal der indklareres i nyt land, går skipper i land og klarer formaliteterne imens. Ingen andre går i land før formaliteterne er i orden. 

Gaster der gerne vil i land sejles ind og der aftales hvornår, hvordan man kommer tilbage til båden. 

Vi behøver ikke at gå i samlet flok. Nogen vil måske i land med det samme, nogen vil snorkle, nogen har interesse i at gå i kirke, nogen vil på restaurant, nogen vil drikke øl og spille pool, nogen går på museum og nogen vil gå lange ture, tage fotos m.m. og nogen vil bare være alene efter ophold på søen. Men hvis alle er eninge følges vi ad og kan evt. arrangere ture rundt, trekke, leje en bil eller motorcykel, tage på dykertur.


Alt er muligt. 


Visum og pas:

Du skal have gyldigt pas, der rækker langt ud i fremtiden, minimum 6 mdr. fra din hjemrejse dato. Du skal have visa til de lande, der kræver dette på Kaperens rute.
Hvis det er nødvendigt at have visum til det område, vi skal besejle, skal dette være ordnet inden påmønstring.
Der kan være afgørende fordele i at søge visum hjemmefra.
Ved anløb af amerikanske besiddelser SKAL du have visum på forhånd fra en Amerikansk ambassade, ellers kommer man IKKE ind i landet. Det er et krav når man anløber USA eller Amerikanske øer fra søen.
Der skal ligeledes søges visum til Australien. Se på www.noonsite.com eller på Udenrigsministeriets hjemmeside for flere informationer.
I betaler selv visum og besøgsomkostninger for besøg på Galapagos o.lign.
Kaperen betaler skibsgebyrer og for rejse gennem Panama kanalen, dvs. gebyr der beror på længde, vægt e.lign.

GASTERNE SKAL SELV SØRGE FOR DERES VISUM, HERUNDER AT RINGE TIL AMBASSADEN. SPØRG OS FØRST OMKRING VISUMVARIGHED M.V. OG TYPE.
  
Ændringer i sejladsplaner
Skipper har ret til at ændre sejladsplanen fordi lokale forhold/uroligheder, vind og vejr kan tvinge Kaperen til at ændre sejladsområde, men vi/I sørger for hurtigt muligt at finde ruten igen eller et alternativ.

Sikkerhed for returrejse
Nogle steder er der myndigheder, der vil sikre sig, at alle ombord enten er i besiddelse af returbillet eller kontanter, der kan bringe dem ud af "landet" i fald, der skulle ske noget uforudset. Skipperen har ansvaret for at dette er i orden.

Ud- og hjemrejse
Det er gastens eget ansvar at arrangere ud- og hjemrejse til og fra de aftalte lokaliteter for på- og afmønstring. Jysk rejsebureau sælger sømandsbilletter. Skipper påtager sig ikke at arrangere lokal transport til og fra lufthavn el. lign. Men det hænder, at gaster står i lufthavnen og tager imod. En forsinkelse af Kaperens ankomst til den aftalte lokalitet giver ret til refusion af gastebidrag.
Hvis Kaperen er for sinket så betaler gasten ombord for sit længere ophold til ankommende gast hvis forsinkelse går ind i den nye gasts betalingsperiode.

Vaccinationer
Sørg for at have nødvendige vaccinationer i orden, samt at have en god rejseforsikring der dækker ansvar og evt. også dækker din bagage og evt. om muligt afbestilling.

Medicin
Vi har et stort udvalg af lægeordineret medicin ombord til at kurere eller forebygge eventuelle sygdomme, lægge drop og foretage mindre "operationer", indtil vi er ved en læge, hospital eller apotek. Hvis du selv vil have noget medicin med, så køb en antibiotika kur imod betændelser i sår, tabletter mod maveforgiftning/rejsemave, smertestillende tabletter og husk også sololie med høj Faktor.

Forsikring
Ved påmønstring skal gasten til skipper forevise en gyldig rejseforsikringspolice, der dækker sygdom og hjemtransport samt ansvar for skader påført andre og båden.

Søloven

Gasten skal til enhver tid overholde de gældende skibsregler og respektere, at skipper iht. søloven er øverste myndighed ombord på Kaperen. Når du kommer ombord, giver skipper regler og en mindre vejledning om, hvordan Kaperen fungerer.